Smuutide valmistamiseks tasub marjade kõrval sügavkülma varuda ka külmutatud spinatit. Külmutatud spinati leiad poe sügavkülma letist, koti sees on väikesed kuubikud. Neid on tõeliselt mugav portsjoni kaupa smuuti sisse lisada — nii on kodus alati tervislik tagavara sügavkülmas olemas. Inimkatsed näitavad, et mitte ükski jooja ei arva ära, et tema smuuti sees on tubli kogus raua- ja mineraalirohket spinatit.


Hea smuuti magustaja on küps banaan, mille koor on korralikult pruunitäpiline. Kui juhtub, et koor hakkab juba mustaks kiskuma, saab neidki sügavkülmas säilitada. Lisaks sobivad magustajaks kuivatatud ploomid ja datlid — Rimis on müügil ka värskeid datleid, mis on eriti mahlased ja magusad. Iga smuuti kohta tasub lisada 1-3 vilja, sest need on tõesti väga magusad.


Mõned põhinipid ja nõuanded smuutide tegemiseks:

  • Smuuti põhjaks sobib hästi tavaline vesi. Mahlad jäägu pigem eraldi joomiseks, puuviljades on juba maitset ja suhkruid piisavalt.

  • Kreemise smuuti saamiseks peaks blender või saumikser käima 30 sekundit kuni 1 minut.

  • Smuuti baasretsept on 3 osa puuvilja, 2 osa tervist ja 1 osa vedelikku. Siis on maitse-tekstuur hästi tasakaalus. Seda nippi teades, lase vaid fantaasial lennata.

  • Blenderi põhja aseta alati vedelik, olgu selleks vesi, piim või jogurt. Nii töötab masin paremini ja smuuti saab kreemisem.

  • Kui smuuti sisaldab lehtköögivilja (spinat, lehtkapsas, rooma salat, petersell vms), blenderda see kõigepealt vedelikuga eraldi. Nii väldid purustamata tükke ja saad siidisema tulemuse.

  • Et hulk vitamiine on rasvlahustuvad, soovitan smuutisse võimalusel mõnd rasva lisada. Eriti mõnusad on avokaado või kookospiim. Ka tuntud terviseturgutaja linaõli, millel muidu hirmus maitse, kaob smuuti headusesse ära. Samuti võid proovida lisada kookosrasva.

  • Proovi smuutit teha kas kookospiima või mandlipiimaga. Nii saad kreemisema tulemuse, lisaks on siis smuutis ohtralt E-vitamiini ja kasulikke rasvhappeid.

  • Meie külmas ja pimedas kliimas sobib smuutidele hästi lisandiks ka kardemon või kaneel

  • Kui tahad eriti külluslikku jooki, lausa magustoitu, võid smuutile lisada pähklivõid või pähkleid. Viimased pane eelneval õhtul vette ligunema — see “äratab” kuivanud seemned ellu — just nagu idandamine. Enne smuutisse lisamist loputa puhta veega üle

  • Julgemad katsetavad smuutis ka suvikõrvitsa ja kõrvitsaga — neutraalse maitsega terviselisad

  • Kasuta smuuti säilitamiseks klaaspurki, plastikus on palju mürgiseid aineid. Kõrrega on väga tore smuutit pooleliitrisest purgist “süüa”

  • Säilita smuutit kinnises anumas, valguse ja õhu eest kaitstult külmkapis

  • Smuuti on parim ja toitainete rikkaim kohe pärast valmistamist, aga säilib kuni 24-48 tundi


Niigi tervislikule joogile annavad lisaväge erinevad lisandid.

  • chia seemned — pisikesed seemned, mil palju väge. Abistavad seedimist, stabiliseerivad veresuhkrut ja annavad kehale vajalikke rasvhappeid. Seemned on head gluteenivabad taimse valgu allikad. Lisa smuutile 1supilusikatäis, lase enne blenderdamist smuuti vedelikus 10minutit ärgata .

  • Spirulina — taimse valgu allikas, mis sisaldab ohtralt mineraalaineid ja kehale vajalikke rasvhappeid. Lisa smuutile 1-2 teelusika täit.

  • Õietolm — meie oma supertoit. Imekaunid värvilised terakesed sisaldavad väärtuslikke valke, mida keha ei suuda ise sünteesida. Sel on toniseeriv toime, mistõttu sobib tarvitamiseks hommikuti. Lisa smuutile 1-2 teelusikat õietolmu, lastes sel enne smuuti vedelikus leotuda. Ettevaatust, õietolm võib tekitada allergiat.

  • Astelpaju — neid pisikesi marju on kutsutud põhjamaa apelsiniks, sest eriskummalise maitsega marjad on tõelised C- ja E-vitamiiniallikad. Kasuta smuutis 1 supulusikatäis marju. Astepaju marjad säilivad hästi sügavkülmas.


Tänasest kuni aprilli alguseni toimub Rimi kaupluses tervisekampaania „Joo puu- ja köögivilja”, mis pakub omanäolisi lahendusi, kuidas rohkem puu- ja köögivilju süüa. Jaekett tutvustab koos hobikokk Kätrin Maidlaga, kuidas köögivilju ja puuvilju smuutidena  igapäevasesse menüüsse lisada.