“Neli kuud on läbi saanud, sellega seos ka meie projekt. Minul oli projektile kaks eesmärki: võtta alla 16 kg ning tunda ennast oma kehas hästi. Tänaseks olen alla võtnud 13 kg, mis tähendab, et eesmärgist jäi puudu 3 kilogrammi, aga ma pingutan edasi, et saada ka see kolm kilo maha ning saavutada number 75. Teise eesmärgi olen saavutanud 100%: tunnen ennast suurepäraselt. Kaalu langetamisest tähtsam oli minu jaoks enesetunne.

Kõige suurem muutus nelja kuu jooksul toimus minu mõtlemises ning siis alles toitumises ja suhtumises treeningutesse. Minu suurepärane toitumisnõustaja Merike Kaarma muutis mu mõtlemist juba meie esimesel kohtumisel, kus ma ei saanud endale toitumiskava, vaid pidin ise mõtlema, mida ja kuidas valmistada. See oli väga keeruline algus, aga ilma sellise tõuketa ei oleks ma ka täna oma teekonnal just selles kohas. Olin vähem kui pool aastat tagasi väga suur magusasõber ja minu menüüsse kuulus igapäevaselt mõni pirukas või/ja šokolaad. Täna ei söö ma üldse saia, saiakesi ja kringleid. Kere ei kannatagi neid enam (õnneks). Lisaks mõtlen väga hoolega, kas ja millal maiustan. Kui tänaseks võin öelda, et näksimise isu on läinud tänu mitmekesisele ja tervislikule toitumisele, siis minu kiusatuseks jääb siiski piimašokolaad ja seda kavatsen endale ikka aegajalt lubada, sest magustoit on ju südamele, mitte ei maandu kõhtu!

Minu suurim viga oligi see, et toitusin erinevate kavade järgi ja kui tuli igapäevasest rutiinist väljuda, siis ei osanud mõelda tervislikele alternatiividele ja haarasin ikka rämpsu järgi. Lisaks alustasin igal esmaspäeval suure hooga ja jõud rauges juba neljapäevaks ning nädalavahetusega nullisin kõik oma tulemused ning uuel nädalal alustasin uuesti algusest. Viga oli ka liiga ühekülgne toit. Eestlane sööb ikka liha ja kartulit, nii ka mina. Kord rääkidest projektist, küsiti minult, kas see liiga ühekülgne pole, tahaks ju mitmekesist toitu. Ma ei osanud selle peale mitte midagi öelda… Enne sai seda minu toidulaua kohta öelda, täna enam mitte. Tänaseks olen harjunud tervisliku toitumisega ja seda on ka minu keha, mis saab koheselt aru, kui mingit jama hakkan suust sisse ajama ja reageerib sellele koheselt. Tänu sellele on mul ka lihtsam sama joont säilitada.

Kõige raskem oli projekti alguses muuta mõtlemist, et tervislik toit nõuab palju ettevalmistusaega ja on kallis ning oleks ju lihtsam jätkata sama vana rada. Ammutan inspiratsiooni erinevatest salativalmistamise kokaraamatutest ning ei vahetaks enam eal oma kergemat õhtusööki seaprae ja saia vastu. Inimeste seas liigub ringi salati suhtes ka müüt, et see on ainult kapsas… heal juhul ka tomat ja kurk. See on vale! Ma ei ole 4 kuu jooksul kordagi sellist igavat salatit söönud, alati lisandub ikka juust, pähklid, kaste või midagi muud huvitavat.

Synlab tegi projekti alguses ja ka lõpus meile täieliku “tehnokontrolli.” Detsembris antud analüüsid näitasid, et olen täiesti terve ning mingeid vastunäidustusi projektis osalemiseks ei ole. Ainuke mure oli väga madal d-vitamiini tase. Nüüd tehtud proovid näitasid samuti, et olen terve nagu purikas ning ka vitamiini näit oli tublisti kõrgem.

Edaspidi kavatsen kindlasti antud rajal püsida. Mulle on ikka öeldud, et ära anna oma suureks jäänud riideid ära, sügisel paned jälle selga. Aga…. ei pane! Vaadates vanu pilte, kus ma oleks nagu paistes olnud, siis ei ole mingit isu seda teha. Lisaks praegune suurepärane enesetunne ja energia, mida jätkub hulgaliselt. Olen teadlik sellest, et tagasilangusi tuleb ja nõrkusehetked tuleb vastu võtta ning neist õppida. Ma olen alla andmiseks liiga kaugele jõudnud ning kui tunnengi, et enam ei jaksa, siis tõmban stepsli seinast välja ja puhkan. Peale seda kirjutan oma treener Igor Burdinile ja olen kindel, et olen kogemuse võrra rikkam ja tugevam kui varem.

Vaata Silja imelist muutumist nelja kuu jooksul:

Toitumisnõustaja Merike Kaarma: Silja on eeskujuks paljudele!

4 kuud kestnud projekt oli minu jaoks esmane, avalik projekt, mis sisaldas hulga kogemusi — jagasin oma erialaseid teadmisi, praktilisi nõuandeid, soovitasin läbi viia erinevad tervisealased uuringud jne, tegime koostööd varastel hommikutundidel kui hilja õhtul, nii kodus olles kui reisil. Meie koostöö sellega aga ei piirdu — olen lubanud Siljat toetada ka peale projekti lõppemist ehk seni, kuni on ta on saavutanud soovitud kaalu.

Siljaga tutvusin projekti algul ja võin öelda, et tegemist on väga tubli ning motiveeritud kliendiga. Võrdlemaks projekti algust ja tänast päeva, siis võin öelda muutunud on tema toitumisharjumused — toidulaud on mitmekesine ja värviline, oskab teha valikuid nii poes, väljapool kodu (väljas süües), planeerib oma toidukordi ette ehk on õppinud iseseisvalt mõtlema ja motiveerib ka teisi. On avatud ja hea suhtleja ning eeskujuks paljudele.

Millest soovitaksid alustada neil, kellel normaalkaaluni jõudmise tee alles ideena peas?

Neile, kes soovivad kaalulangetusega algust teha, soovitan kindlasti teha see esimene samm, ehk kui oled peas mõelnud ja oma otsuses kindel, ole julge ja pöördu kvalifitseeritud toitumisnõustaja poole, kes on abiks Sulle sellel teekonnal. Sa ei ole üksi! Hea võimalus selleks on meie toiduklubi „Toiduga sõbraks”, kus käime koos iganädalaselt, arutleme erinevatel teemadel, kokkame ja jagame oma kogemusi ning oskusi.

SYNLABi laboriarsti dr Meeli Glükmanni kommentaar:

Kaal esmakordsel analüüside andmisel 7.12.17 91 kg

Kaal teistkordsel analüüside andmisel 23.03.17 78 kg

Silja tühja kõhu glükoosi ehk veresuhkru väärtus oli 3 kuud tagasi 4,5 mmol/l, mis oli normaalväärtuse piires. Suhkruhaigust temal ei esine.

Ülekaalulisusega seostuv kõrge kolesteroolitase Siljat samuti ei ohustanud, tema näitajad olid referentsväärtusest (kuni 5 mmol/l) madalamad ning langesid kaalu alanedes veelgi. Ka vabade rasvade ehk trigütseriidide tase Silja verepildis oli normis ning kaalulangetamine viis selle näitaja veelgi rohkem alla.

Silja vitamiin-D tase oli detsembrikus võetud analüüside põhjal väga madal. Kui keskmine soovituslik tase organismis on 75 nmol/l, siis Siljal oli see 40,4 nmol/l. Ta sai kaasa soovituse manustada D-vitamiini lisaainena juurde, uusi analüüse andes oli märtsikuuks vitamiin-D tase organismis tõusnud 135 nmol/l-ni, mis on väga hea tulemus. Suurema kehakaaluga inimene peab D-vitamiini lisaks võtma suuremas annuses kui normaalkaalus inimene, seda sai Siljale ka soovitatud.

Ka Siljal sai kontrollitud kilpnäärme seisundit jt hormoonide taset, mis kõik vastasid normidele ning olid korras.

Rasvkoe mahuga seostatav leptiini tase langes Silja veres 3 kuu jooksul märgatavalt.

Kokkuvõttes võib Silja analüüside põhjal öelda, et tegemist on igati terve inimesega, kaalulangus tema tervisenäitajatele on tulnud ainult kasuks. Siljal puudusid endokrinoloogilised haigused ning tema kaal oli tingitud suuresti istuvast eluviisist ja ebatervislikest toitumisharjumustest. Kui ta ei oleks oma elustiili muutnud, võinuks tal aastate pärast välja kujuneda suhkruhaigus ning suureneda risk haigestuda südame- ja veresoonkonna haigustesse.

Vaata ka: VIDEO | Arst selgitab, miks peaks alati enne dieediga alustamist kõigepealt vereanalüüsid ära tegema